Husleiestrøm AS vilkår for levering av elektrisitet til privatpersoner

Oppdatert 14. november 2024

1. Generelt

Denne avtalen gjelder mellom kunden (heretter «du», “deg”, «din», «dere») og Husleiestrøm AS (heretter “vi”, “oss”, “Husleiestrøm”), og gjelder fra den dag Husleiestrøm AS aksepterer din bestilling.

Avtalen gjelder for privatpersoner (forbrukere) som er over 18 år, har målepunkt i Norge, og som har et forventet årlig forbruk på inntil 50 000 kWt beregnet av netteier. Vi forbeholder oss retten til å avslå din bestilling hvis du har et beregnet høyere årsforbruk.

Du får en bekreftelse fra oss når vi har akseptert din bestilling, som sammen med denne avtalen og «Standard Kraftleveringsavtale» utarbeidet av Forbrukertilsynet, og som finnes på Forbrukertilsynets nettsider og vedlagt, utgjør avtaleforholdet mellom partene. Ved eventuell motstrid, går vilkårene i denne avtalen foran «Standard Kraftleveringsavtale», såfremt dette ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Husleiestrøm AS har rett til å foreta en kredittvurdering av kunder, og kan avslå/avslutte leveranse eller kreve garanti eller forskuddsbetaling fra kunder der det foreligger saklig grunn for det. Dersom leveransen avslås eller avsluttes, bortfaller alle avtalte forpliktelser i sin helhet, likevel slik at uoppgjorte fordringer oppstått før leveransen avslås eller avsluttes ikke bortfaller. Gjenpartsbrev sendes fortrinnsvis elektronisk, alternativt per post.
Når du inngår en avtale med oss, godtar du vilkårene i denne avtalen.

2. Leveringsvilkår

Husleiestrøm AS leverer strøm til målepunktet som er dekket av avtalen. Leveransen fra Husleiestrøm AS starter opp 2 uker etter bestillingstidspunktet ved leverandørbytte, eller på dato angitt på bestillingstidspunktet.

Avtalen løper til den blir sagt opp. Begge parter kan fritt si opp avtalen med 14 dagers varsel. Du kan si opp avtalen ved å registrere utflytting hos oss eller ved å opprette avtale på samme målepunkt hos en ny leverandør.

Om du sier opp avtalen ved å flytte ut av boligen, må Husleiestrøm AS få beskjed om dette senest 5 dager før flyttingen finner sted. Eventuelle merkostnader som Husleiestrøm AS påføres som følge av at slikt varsel ikke gis, kan kreves refundert fra deg.

Om du endrer ditt årsforbruk så det overstiger 50 000 kWt, har Husleiestrøm AS rett til å si opp avtalen og avslutte leveransen med 14 dagers varsel.

3. Pris

3.1 Betaling for strømavtalen
Den prisen du betaler i henhold til strømavtalen inneholder følgende tre priselementer:
– innkjøpspris for ditt strømforbruk (spotprisen),
– et påslag per kWt, og
– en månedlig abonnementsavgift

Alle disse tre priselementene fremkommer som egne poster på den månedlige fakturaen.

Innkjøpspris for strømmen er spotprisen hos Nord Pool time for time for ditt spotprisområde.
Påslaget er på 3,9 øre per kWh.
Månedlig abonnementsavgift er 39 kr/måned/målepunkt.

Nettleie kommer i separat faktura fra nettselskapet.

4. Fullmakt

Ved å signere denne avtalen gir du Husleiestrøm AS fullmakt til å:
Melde leverandørbytte eller innflytting og innhente nødvendig informasjon fra nettselskapet via kraftbransjens felles system Elhub. Selv om avtalen med nettselskapet ved flytting registreres av Husleiestrøm AS er det du som kunde som er fullt ut part i kontraktsforholdet med nettselskapet.
Melde utflytting til nettselskapet via Elhub ved flytting.
Hente inn målerverdier fra Elhub.

6. Fakturering og betaling

Faktura sendes til deg per e-post eller e-faktura.

Faktura sendes etterskuddsvis. Du vil motta en faktura per målepunkt.

Faktura sendes vanligvis ut i starten av hver påfølgende måned, med en betalingsfrist på 14 dager.

Fakturaen blir beregnet i henhold til punkt 3 ovenfor. På fakturaen fremkommer ikke spotprisen for hver enkelt time, men en snittpris for faktureringsperioden. Forbruket beregnes i tråd med prinsippene i målings- og avregningsforskriften.

Dersom Husleiestrøm AS ikke har mottatt målerverdier fra netteier innen tidspunktet for fakturering, har vi anledning til å benytte estimert forbruk mottatt fra nettselskapet, eller å beregne på basis av tidligere forbruk. Om faktisk forbruk er høyere eller lavere enn estimatet, blir dette korrigert på neste faktura når korrekt forbruk er registrert i Elhub.

Dersom du ikke betaler faktura til Husleiestrøm AS innen forfallsdato, kan Husleiestrøm AS eller Husleiestrøm AS sine partnere sende varsel om purring via app, e-post eller SMS. Du er selv ansvarlig for at Husleiestrøm AS har rett kontaktinformasjon om deg. Ved manglende betaling etter at purring er sendt, vil saken sendes videre til et inkassoselskap. Tidspunkt for oversendelse til inkassoselskapet gjøres ihht inkassoforskriftens regler. Ved manglende betaling innen forfallsdato vil forsinkelsesrenter beregnes fra første dag etter forfallsdato. Forsinkelsesrente påløper ved betaling etter betalingsfrist angitt på faktura i henhold til forsinkelsesrenteloven. Purregebyr på kr 35,- kommer i tillegg.

8. Angrerett

Ved bestilling har privatpersoner som bestiller strøm til egen bolig, fritidsbolig eller lignende, angrerett i henhold til Lov om opplysningsplikt og angrerett mv. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven). Se også Forbrukertilsynets “Standard kraftleveringsavtale”. For å angre din bestilling må du sende oss en e-post til kundeservice@husleiestrom.no eller sende inn angrerettskjema per post.

Dersom du gir Husleiestrøm AS anledning til å iverksette oppstart før angrefristens utløp og du likevel benytter deg av angreretten, er du selv ansvarlig for å starte opp strømavtale hos foretrukket leverandør og må betale for strømmen som blir levert frem til leveransen er avsluttet.

9. Behandling av personopplysninger

Husleiestrøm AS må samle inn og behandle personopplysninger for å inngå en strømavtale med deg. Personopplysningene behandles i samsvar med Husleiestrøm AS personvernregler, som du kan lese på hjemmesiden vår.

10. Overdragelse av rettigheter
Du kan ikke overdra noen av dine rettigheter i henhold til denne avtalen til noen annen.
Husleiestrøm AS kan overdra sine rettigheter og forpliktelser i henhold til denne avtalen til et heleid datterselskap av selskapet eller til enhver tredjepart som kan erverve en vesentlig del av selskapets virksomhet.

11. Endringer

Noen ganger kan vi gjøre endringer i avtalen, som for eksempel ved å legge til nye funksjoner i tjenesten, eller av juridiske eller regulatoriske årsaker. Når vi gjør betydelige endringer, vil vi gi deg et varsel som er passende for omstendighetene. Hvis du ikke vil fortsette å bruke tjenesten i samsvar med den nye versjonen av avtalen, kan du si opp avtalen din.

12. Opplysningsplikt om hindring

Hvis Husleiestrøm AS hindres i å levere kraft til rett tid, skal vi gi deg melding om hindringen og dens virkning på muligheten for å levere kraften. Hvis du ikke får en slik melding innen rimelig tid etter at vi fikk eller burde ha fått kjennskap til hindringen, kan kunden kreve erstattet tap som kunne ha vært unngått om du hadde fått meldingen i tide.

13. Tvister

Tvister om tolkning og / eller anvendelse av denne avtalen skal avgjøres i henhold til norsk lov i en alminnelig domstol eller annet organ som er kompetent i henhold til gjeldende lovgivning.

14. Kontakt oss

Link til nettstedet vårt: https://www.husleiestrom.no
E-post: kundeservice@husleiestrom.no
Selskapet som du inngår denne avtalen med:
Husleiestrøm AS
Org nr 943221095
Vilkårene gjelder fra 13-11-2024
Versjon: NO 2024:1